Lektielæsning

11/02 2013

Hvordan kan det at lave lektier blive en god oplevelse for børn og forældre?

Børn har brug for faste tider til lektielæsning. Ikke kun et fast tidpunkt hver dag, men også et fast sted, hvor børnerne har plads til sine ting, og kan udfolde sig.

Der hvor du kan bidrage er at hjælpe barnet med at finde frem tingene han eller hun behøver for at gøre sine lektier. Når alt ligger tilgængelig bliver det hele nemmere.

Husk også at alle børn laver sine lektier i sit eget tempo. Det gør ingenting at der er lidt mangel på målrettethed.

Det der er vigtig er at have et start og et sluttidspunkt, brug evt. et ægge ur, så barnet kan følge med tiden.

Prøv at gøre lektielæsning til noget hyggelig, med en lille "gulerod" bagefter. Hjælp kun barnet hvis han eller hun spørger om hjælp, vær dog i nærheden.

"Learn to fail or fail to learn". Der er ingenting vi lærer bedre af end at få lov at gøre fejl. Lektierne behøver ikke at være fejlfrie.

Gode lektierutiner handler om god planlegging, voksnes tålmodighed, og anerkendelsen af at det ikke altid er sjovt at lave lektier, men vær tydelige på at der er ingen vej udenom.

- Ikke før skoler vælger at være lektiefrie skoler. Men, det er en anden diskussion. 

Ønsker jer alle en god dag

Hilsen Kit