Dygtige børn.....

10/01 2013

Vi lever i et præstationssamfund. Børn og unge bliver målt på hvad de kan. Skolen er et eksempel med sine årsprøver og eksamener. Det er også godt nok, tænker jeg. Der hvor kæden hopper af er når der ikke sættes fokus på glæden ved at lære. 

Børn elsker at lære. De er grundlæggende nysgerrige og kan lide at fordybe sig i forskellige emner. Spørsmålet er om skolen klarer at lægge forholdene til rette for optimale indlæringsmuligheder. Forskning viser at børn lærer bedst når de opmuntres til at følge de veje, der giver lyst og mening. Hvis skolen og vi forældre bliver for optaget af præstationerne forstærkes en rotteræsmentalitet der "dræber" lysten til at lære. 

Skolen, og vi der hjemme,  bør tilrettelægge muligheder for flow. Flow er en tilstand hvor vi mennesker er helt fordybet i det vi gør - helt opslugt. En tilstand der vi oplever lyst og præsterer på vores bedste. Og, når vi gør det så udvikler vi os optimalt.  Opgaven skal ikke være for nem og ikke for vanskeligh. Præcis passe udfordrende.

Det betyder også at vi skal lade vore børn kæmpe lidt med sine udfordringer. I dagens samfund tror jeg mange forældre, og måske lærere, fejer væk for mange sten på børnenes vej. Det betyder at børn og unge kan komme til at mangle den robusthed de har brug for at mestre livet. I ønske om at beskytte de imod smerte svækkes den udholdenhed og vedholdenhed der er nødvendig for at komme ind i en tilstand af flow. Ind der hvor grundlaget for læring og de gode følelser opstår.

Har du set dit barn totalt opslugt af et eller andet han eller hun er i gang med? Hvis ja, så ved du hvor dit barn udvikler sig på den aller, aller bedste måde. Mere af det :)

De bedste hilsner fra Kit